SAFARI.cz

K altánku Na Nebesích a do Dolního Javoří (10,5 km) [ Naučná stezka ]

Cesta k vyhlídce Na Nebesích (2 km) je popsána již ve vycházce K altánku Na Nebesích a do Brtve.
Od vyhlídky půjdete po modré turistické značce a na okraji lesa odbočíte vlevo po široké cestě. Vrstevnicovou cestou projdete u bývalé hájovny kolem upravené studánky a dorazíte na okraj přírodní rezervace Kamenná Hůra.
Tvoří ji kamenné moře slepenců, které se ve středověku používaly pro výrobu mlýnských kamenů.
Les je zde tvořen nádhernými buky. Pokračovat budete stále po široké zpevněné lesní cestě, ketrá v závěru klesne do půvabné vesničky Dolní Javoří (5,5 km).
Jádro obce je navrženo na památkovou zónu.
Dolní Javoří tvoří jedinečný celek lidové architektury z 19. století. Všimněte si zachovalých roubených chalup a sochy sv. Jana Nepomuckého.
Z obce půjdete po asfaltové silničce až k mostu přes říčku Javorku.
Před mostem odbočíte vlevo (asi 300 m musíte buď vpravo nebo vlevo obejít pole) a po proudu říčky romantickým údolím již po lesní cestě dorazíte do Horní Nové Vsi.
Za mostem u rozcestníku turistických cest stojí socha sv. Jana Nepomuckého od Ferdinanda Kofránka z roku 1826.
Na domě č. 68 je pamětní deska astronoma prof. RNDr. Emila Buchara. Zpět do Lázní Bělohradu vás dovede žlutá značka.